موقع الدكتور عبده فرحان الحميري


    أثر برنامج التطوير الإكلينيكي في مهارات الأخصائيين بمدارس صنعـــــــاء، اعداد اشراق عبد الولي فارع العودري

    شاطر
    avatar
    د.عبده الحميري
    Admin

    المساهمات : 61
    تاريخ التسجيل : 28/11/2009

    أثر برنامج التطوير الإكلينيكي في مهارات الأخصائيين بمدارس صنعـــــــاء، اعداد اشراق عبد الولي فارع العودري

    مُساهمة  د.عبده الحميري في الخميس ديسمبر 30, 2010 8:07 pm



    ملخص البحث:

    تعد الخدمة النفسية من أهم سمات التقدم في الدول المتقدمة ,ويعد الاهتمام بتوفيرها دليلا على الاهتمام بالأفراد ومساعدتهم لتنمية إمكاناتهم, والاستفادة من قدراتهم ومساعدتهم على التوافق النفسي.
    والاختصاصي النفسي العامل في المدرسة يقوم بدور كبيرا في تحقيق أهداف المسترشد وبلورة طموحاته وتطلعاته وآماله, في تقديم المساعدة الفنية المهنية المتخصصة, وذلك من خلال ممارسة أدواره ومسؤولياته, فيكون بلا شك أداة إصلاح وتعديل, وأفضل نموذج يحتذي به لغرس السلوك المرغوب فيه.
    والاختصاصي النفسي يتطلب إعدادا نظرياً وتطبيقياً يتفق مع شكل الممارسة, وكذلك الإلمام بالمدركات الخاصة بممارسة الخدمة,ولن يتم ذلك إلا من خلال الإعداد الجيد أثناء العملية التعليمية ,فضلاً عن الاستمرار في الإعداد بعد ذلك أثناء ممارسته المستمرة لمعرفة التطور المستمر في المعارف العلمية والعملية التي يستند عليها في ممارسته المهنية, حيث إن عدم متابعة الاختصاصي لكل جديد في المعارف العلمية والمهنية تجعله غير قادر على الممارسة الفعالة وذلك يؤثر على مستوي أدائه المهني,وعالم اليوم يتسم بالتغيرات المستمرة والمتلاحقة في أوجه الحياة المختلفة , فالتدريب والتطوير عملية مستمرة لتنمية معارف ومعلومات ومهارات الفرد واتجاهاته النظرية العلمية والعملية لتحسين الأداء. وإكسابه الخبرة المنظمة, وخلق الفرص المناسبة للتغيير عن طريق التشجيع المستمر على تعلم واستخدام الأساليب الحديثة بكفاءة,ويقدم مميزات للمشاركين على أظهار ما لديهم من معارف ومهارات, فالتدريب والتطوير أثناء العمل يعمل على بناء وتكوين المهارة بشكل واقعي وعملي.
    وهدف البحث الحالي إلى:
    التعرف على أثر برنامج التطوير الإكلينيكي في مهارات الاختصاصيين وذلك ضمن الخطوات الآتية:
    - بناء مقياس للمهارات الإكلينيكية لدى الاختصاصيين النفسيين في المدارس.
    - تحديد مستوى ونوع المهارات لدى الاختصاصيين النفسـيين في المــــدارس.
    - التعرف على العلاقة بين سنوات الخبرة ودرجة الإجادة للمهارات الإكلينيكية.
    - بـناء برنامج لـتطوير المـهارات الإكلينيكية لدى الاختــصاصيين في ا لــمدارس.
    - الكشف عن أثر برنامج تطوير المهارات الإكلينيكية من خلال الفرضـيات الآتية:
    أ- لا توجد فروق ذات دلالة معنوية لأثر البرنامج وفقاً لمقياس المهارات الإكلينيكية قبل وبعد تطبيق البرنامج
    ب- لا توجد فروق ذات دلالة معنوية لتقدير الاختصاصيين لتطور المهارات والاستفادة من البرنامج بعد كل يوم تدريبي وفقاً لمقياس تقدير التطور والاستفادة.
    جـ - لا توجد فروق ذات دلالة معنوية لأثر البرنامج وفقاً لاستمارة الإجادة والتحسن قبل وبعد تطبيق البرنامج.
    د - لا توجد فروق ذات دلالة معنوية لأثر الـبرنامج في الـمجال التـشخيصي قبل وبعد تطبـيق الـبرنامج .
    هـ - لا توجد فروق ذات دلالة معنوية لأثر الـبرنامج في المجـال الإرشادي قبـل وبـعد تطبـيق الــبرنامج.
    وتحدد البحث الحالي بـ:الاختصاصيين العاملين في مدارس مدينة صنعاء للعـام الدراسـي 2005-2006م.
    وبلغت العينة (290) اختصاصياً واختصاصية في المدارس, موزعة على النحو الآتي:
    - عينة البحث الاستطلاعية (20) اختصاصياً واختصاصية تم اختيارهم بشكل عشوائي.
    - عينة البحث الأساسية (149) اختصاصياً واختصاصية تم اختيارهم بشكل عشوائي من المدارس.
    - عينة البحث التطبيقية (117) اختصاصياً واختصاصية نفسية تم اختيارهم بشكل عشوائي من المدارس .
    - عينة تطبيق البرنامج لغرض التطوير تكونت من (18) اختصاصية نفسية من اللواتي وقعن في المستوي المتوسط في مقياس المهارات الإكلينيكية.
    واعتمدت الباحثة على أداتين رئيستين قامت بإعدادهما وبنائهما هما:
    - مقياس المهارات الإكلينيكية لدى الاختصاصيين النفسيين في المدارس .
    - برنامج التطوير الإكلينيكي في مهارات الاختصاصيين النفسيين في المدارس.
    كما استخدمت أدوات فرعية لتقويم البرنامج هي: مقياس تقدير التطور والاستفادة ،اســـتمارة الإجادة والــتحسن.
    وتم تحليل النتائج باستخدام المتوسطات والانحرافات المعيارية, والاختبار التائي لعينيتين مستقلتين ,ومعامل ارتباط بيرسون ,والفا كرونباخ.
    - المدى النظري,والاختبار التائي لعينتين مترابطتين لمعرفة دلالة الفروق بين الاختبارات القبلية والبعدية .
    و تم التوصل الى النتائج الاتية:
    - احتوى مقياس المهارات الإكلينيكية في صورته النهائية على (52) مهارة إكلينيكية ينبغي إن تتوافر لدى الاختصاصيين النفسيين, منها(21) مهارة في المجال التشخيصي , (31) مهارة في المجال الإرشادي .
    - توزع الاختصاصيون النفسيون وفقاً لمستوي المهارات إلى مستويين هما : مستوى عالٍ بلغت نسبته 79.478%,ومستوى متوسط بلغت نسبته 21,51% من الاختصاصيون النفسيون.
    - توزعت المهارات إلى ثلاث فئات لدي الاختصاصيين النفسيين هي: فئة الإجادة التامة بنسبة 67.30%,والإجادة غالباً بنسبة 30.76% والإجادة أحياناً بنسبة 1,92%.
    - وجدت علاقة طردية بين سنوات الخبرة ودرجة الإجادة للمهارات ,فكلما زادت سنوات الخبرة ارتفعت درجة الإجادة للمهارات, سواء للمجال التشخيصي أو المجال الإرشادي .
    - اشتمل البرنامج التطويري في صورته النهائية على مجالين (تشخيصي وإرشادي ) بواقع( 14) جلسة لمدة أسبوعيين متتاليين, واحتوى على جانب نظري وجانب تطبيقي.
    - تم تطبيق برنامج التطوير الإكلينيكي بشكل جماعي على عينة تطبيقية بلغت "18 اختصاصية نفسية"من عدة مدارس في مركز التدريب بمكتب التربية بأمانة العاصمة صنعاء في الفترة الزمنية 27/11/ -10 /12/2006م .
    - وجد أن البرنامج له اثر ذو دلالة معنوية قبل وبعد تطبيقه وفقا" لمقياس المهارات الإكلينيكية", إذ بلغت قيمته التائية (4.688), واستمارة الإجادة والتحسن بلغت قيمتها التائية (11.671), ومقياس درجة التطور والاستفادة كانت جميع الأيام التدريبية دالة وحصلت الاستفادة وتطورا في مهارتهن حسب تقديرات المتدربات من البرنامج.

    وبناء على ما تم التوصل إليه من نتائج خرجت الباحثة بعدة توصيات منها:
    1. إدخال الخدمة النفسية للمدارس بشكل رئيسي ضمن الهيكل الوظيفي, والاستفادة من خريجي أقسام "علم النفس- الإرشاد النفسي ".
    2. الاستفادة من المقياس المستخدم في البحث والمقاييس الأخرى ذات الصلة في وضع معايير علمية ونفسية ومهنية تتضمن محكات معيارية موضوعية لاختيار المرشحين للعمل كاختصاصيين نفسيين.
    3. الاهتمام بالجانب التطبيقي في إعداد الاختصاصي النفسي أكاديمياً وتدريبياً, وفقاً لبرنامج منظم يؤدي إلى إتقان الطلاب لمهارات وفنيات العمل في مجال الاختصاصي النفسي .
    4. ضرورة تنظيم دورات تدريبية مستمرة للاختصاصيين النفسيين قبل الالتحاق بعملهم, و في إثناء ممارستهم له في الميدان .

    واستكمالاً للبحث الحالي تقترح الباحثة عدة مقترحات منها :
    1. تطبيق مقياس المهارات الإكلينيكية لعمل مقارنة لمعرفة مستوى المهارات بين الاختصاصيين النفسيين في عدة محافظات .
    2. تطبيق البرنامج في عدة محافظات للاستفادة من مفرداته ومعرفة أثره في تطوير المهارات لدى الاختصاصيين النفسيين .
    3. إدخال مواد ووسائل تعليمية في البرنامج مثل "أفلام لجلسات إرشادية – إيجاد مقاييس متعددة" ذكاء، ميول، قدرات, بحيث تكون مقننة، لكي يتم الاستفادة منها في الجانب التطبيقي بشكل أكبر.


    Abstract

    The Effect of Clinical Development Program on Skills of Psychologists in Sana'a Schools /2007

    Prepared by:
    Eshraq Abdulwaly Fare Al Awdary

    Abstract
    The psychological service is one of the most important features of advancement in advanced countries. Attention to providing this service shows that there is attention to individuals and means that the people are given assistance to develop their potentials and helped to benefit from their abilities and assisted to have psychological harmony.
    The psychologist working in a school plays a big role in achieving the advice-seeker's objectives and formulating his ambitions which can be done by providing him with technical professional specialized assistances by practicing his roles and responsibilities. No doubt that he becomes a good example for desirable behaviour.
    A psychologist needs to be theoretically and practically prepared in that way that conforms to the form of practice and be familiar with skills of service practice. This can only be done by training this psychologist well during the education process. Besides, he needs to be continually trained even when he is in service as he needs to be familiar with the new developments in his field. Lack of new scientific and professional development makes a psychologist unable to practice his role effectively and this then affects the level of his professional performance. Present time is marked by continuous and successive changes in all life fields. Training and development are a continuous process for the development of individual's knowledge, information and skills, and for his scientific and practical theoretical tendencies. Otherwise, he will not improve his performance and will not acquire planned experience and create new opportunities for change. He needs to be continuously encouraged to learn and use modern techniques effectively and needs to show features for participants to get them show their skills and knowledge. In-service training and development build skills realistically and practically.



    The present research aimed at:
    Identifying the effect of clinical development program on psychologists' skills through the following steps:
    - build a scale for school psychologists' clinical skills
    - identify level and type of school psychologists' skills
    - identify the relation between years of experience and degree of mastery of clinical skills
    - detect the effect of the program of the development of school psychologists' clinical skills by the following hypotheses:
    a- There is no incorporeal relation by the effect of the program as per to the scale of clinical skills before and after the application of the program.
    b- There are no incorporeal differences for the psychologists' estimation of skills development and program benefit after every training day as per the measurement of development and benefit estimation.
    c- There are no incorporeal differences for the effect of the program as per the form of mastery and improvement before and after the application of the program.
    d- There are no incorporeal differences for the effect of the program in the diagnostic field before and after the application of the program.
    e- There are no incorporeal differences for the effect of the program in the counseling field before and after the application of the program.

    Research Limits:
    The present research is limited to school psychologists in Sana'a city for the school year 2005 – 2006.
    The Thesis Samples: the sample consists of( 290) male and female psychologists in schools. They are distributed as follows:
    - Pilot sample (20 psychologists): they were chosen randomly.
    - Basic sample (149 psychologists): they were chosen randomly from schools.
    - Applied sample (117 psychologists): they were chosen randomly from schools.
    - Sample of program application for the purpose of development: it consists of (18 female psychologists) who came at the moderate level in the clinical skills scale.
    Research Instruments: the research applied two basic instruments which were developed by the researcher herself.
    - School psychologists' clinical skills scale
    - School psychologists' clinical development program
    There are also sub-instruments:
    - Development and scale estimation scale
    - Mastery and improvement form
    Statistical Techniques applied:
    - Means and standard deviation, t-test for two independent samples, Person's Coefficient, Fackrounpache
    - Theoretical extent, t-test for two related samples to identify the point of differences between pre-tests and post-tests

    Research Findings:
    - The clinical skills scale in its final form contained (52) clinical skills which should be existent in psychologists. The were distributed as follows: (21) skills in the diagnostic field,( 31) skills in the counseling field.
    - Psychologists were classified in terms of the level of skills into two levels: high level with 79.478%, moderate level with 21.51%.
    - Skills were distributed into three classes of psychologists: full mastery with 67.30%, mastery with 30.76% and mastery sometimes: 1.92%.
    - There is a direct correlation between the years of experience and degree of skills mastery. The more the years of experience increase, the more the degree of skills mastery increase either for the diagnostic or counseling fields.
    - The developmental program in its final form consisted from fields (diagnostic and counseling) with (14) sessions for two successive weeks, and included two sides: theoretical and practical.
    - The clinical developmental program were applied collectively on an applied sample with 18 female psychologists from different schools at the Training Center of Sana'a City Education Office, from 27 November to 10 December 2006.
    - The program has incorporeal the effect before and after application as per he scale of clinical skills with( 4.688) T-value. The form of mastery and improvement had( 11.671) T-value. All training days were significant in terms of development and benefit. Benefit was accomplished according to trainees' estimations.

    The researcher recommends the following:
    - Basically insert the psychological service in schools as part of the job structure and benefit from graduates of the Departments of Psychology – Psychological Counseling;
    - Benefit from the measurement used in this research and measurements used in other relevant researches in setting up scientific, psychological and professional objective standards for choosing candidates to work as psychologists;
    - Attend to the applied side by preparing psychologists academically and practically as per an organized program which leads to student's mastery of skills and job arts in the field of a psychologist;
    - Organize continuous training courses for psychologists before admitting them to work and in service;
    To complete the present research, the researcher suggests a number of suggestions:
    - Insert teaching aids in the program such as "films for consuling sessions", develop different measurements such as intelligence, tendency, abilities, to be customized and to benefit from them practically;
    - apply the clinical skills scale to make a comparison to identify level of skills between psychologists in a number of provinces;
    - apply the program in a number of provinces to make use of its contents and identify its impact on the development of psychologists' skills;






      الوقت/التاريخ الآن هو الجمعة سبتمبر 22, 2017 12:39 am